Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców
Temat zajęcia: Zabawa dydaktyczna Podróżujemy po Polsce.
Grupa wiekowa: dzieci 4,5 letnie
CELE OGÓLNE:
- Nabywanie poczucia przynależności narodowej;
- Rozpoznawanie charakterystycznych cech wybranych regionów Polski;
- Aktywne uczestniczenie w zabawach i zajęciach ruchowych;
- Wdrażanie do współdziałania w grupie;
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- zna mapę Polski,
- pamięta kolory i cechy charakterystyczne godła i flagi państwowej,
- utrwala nazwy: góry, rzeka, morze, miasto, stolica
- czyta globalnie wyrazy: morze, Warszawa, góry, Polska, flaga, godło
- odszukuje swoją wizytówkę z imieniem
- rozpoznaje odgłosy: szum morza, ruch uliczny, pojazdy
- rozpoznaje i nazywa środki lokomocji
- segreguje środki lokomocji według miejsca poruszania
- dzieli wyrazy na sylaby
- przelicza w zakresie 10
- rozpoznaje cyfry 1 - 6
- utrwala kierunki: prawa, lewa,
- zna zasady bezpiecznego zachowania się w podróży, nad morzem, w górach, na ulicy
- zna numery alarmowe
- współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań
- prawidłowo reaguje na polecenia
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa
Metody pracy:
- aktywizujące: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, ćwiczeń utrwalających
Przebieg zajęcia:
I część wstępna
1. Nauczyciel zadaje pytania:
- jak nazywa się wasz kraj, wasza ojczyzna?
- w jakim języku do siebie mówimy i kim jesteśmy?
- jakie kolory ma flaga Polski?
- jak wygląda godło Polski?
2. Zapoznanie dzieci z mapą konturową Polski
- Wskazywanie na mapie Wisły, obrysowywanie palcem konturów Polski
- Oglądanie godła i flagi Polski,
- Czytanie całościowe wyrazów: godło, flaga, Polska, umieszczenie napisów przy odpowiednich ilustracjach
3. Oglądanie obrazków przedstawiających środki lokomocji
- Segregowanie ich według miejsca poruszania się
- Porównywanie liczby środków lokomocji, przeliczanie,
- Liczenie sylab w nazwach pojazdów
- Rozpoznawanie odgłosów pojazdów
4. Przygotowania do podróży, dzieci zabierają w podróż swoją wizytówkę z imieniem, którą muszą odnaleźć na dywanie. Umieszczenie wizytówek w walizce. Rozmowa o bezpieczeństwie w czasie podróży.
II część główna
5. Zabawa dydaktyczna „Podróżujemy po Polsce”
Podróżujemy po Polsce różnymi środkami lokomocji, z każdego miejsca, które odwiedzimy zabieramy do walizki pamiątkę.
Morze Bałtyckie
Wyprawa statkiem - wizualizacja toczącej się opowieści. Nauczyciel kapitan, dzieci załoga w czapkach zrobionych z gazet. Dzieci stoją w rozsypce na środku sali – jest to pokład Nauczyciel snuje cichutko opowieść. Dzieci wykonują polecenia: (rufa, prawa burta, lewa burta, dziób – pojęcia te należy dzieciom wcześniej wyjaśnić)
- „na prawą burtę” – dzieci biegną na prawą stronę sali,
- „na lewą burtę” – dzieci biegną na lewą stronę sali,
- „na rufę” – dzieci biegną na koniec sali,
- „na dziób” – dzieci biegną na początek sali.
Dzieci naśladują odgłosy: silnie wiejący wiatr. Po chwili wszystko ustaje, statek dopływa do brzegu. Dzieci znajdują skrzynię skarbów. W skrzyni są przedmioty: obrazek morza i latarni, napis „morze”, kamyki morskie, kartoniki z cyframi, pocztówka, koperta z pytaniami
- słuchamy odgłosu szumu morza
- umieszczamy na mapie, w odpowiednim miejscu ilustracje obrazujące morze, wyraz „morze”
- liczymy kamyki, ile małych i dużych, dobieramy cyfry
- wybieramy prawidłową odpowiedź:
Korzystamy z kąpieli tylko w miejscach do tego przeznaczonych.
Pływamy w morzu tylko pod opieką dorosłych.
Chronimy oczy i głowę przed słońcem.
Przechodzimy przez jezdnię na zielonym świetle.
Wędrujemy po piasku tylko w butach.
Nie oddalamy się od opiekuna, mamy, taty.
Warszawa
Jedziemy pociągiem - przy piosence „Jedzie pociąg z daleka”
Spotykamy Syrenkę Warszawską, która w sieci rybackiej ma dla nas: obrazek dużego miasta, napis „Warszawa”, koperta z pytaniami, koperta z obrazkami, pocztówka
- wysłuchanie odgłosów ulicy,
- przypomnienie, że Warszawa to stolica Polski, największe miasto w Polsce
- zapoznanie z herbem Warszawy, omówienie wyglądu,
- wskazanie na mapie gdzie znajduje się Warszawa
- umieszczenie na mapie ilustracji obrazującej duże miasto
- czytanie globalne wyrazu „Warszawa”, umieszczenie na mapie
- „Co kojarzy ci się z dużym miastem”, wybieramy odpowiednie obrazki z koperty
- wybieramy prawidłową odpowiedź:
1. Kiedy musisz przejść przez jezdnię:
a) szukasz „zebry” lub sygnalizacji świetlnej,
b) przechodzisz tam gdzie jesteś, bo tak jest wygodnie,
c) patrzysz w lewo, w prawo i znów w lewo, a potem przebiegasz między jadącymi samochodami.
2. Gdy musisz przejść przez jezdnię w miejscu nie oznaczonym trzeba:
a) spojrzeć w lewo, a gdy nic nie jedzie – przejść,
b) przebiec szybko na drugą stronę,
c) spojrzeć w lewo, w prawo i znów w lewo, a gdy nic nie jedzie – przejść.
3. Dzieci noszą światła odblaskowe aby:
a) ładnie wyglądać
b) być z daleka dobrze widocznym na drodze
c) pochwalić się przed kolegami
Góry
Lecimy samolotem (przy muzyce Klanza)
Znajdujemy plecak a w nim: ciupaga, kierpce, owieczka, obrazek góry, napis „góry”, telefon, plansza z numerami alarmowymi, pocztówka
- wskazanie na mapie gdzie znajduje się ten region,
- umieszczenie na mapie ilustracji obrazującej góry, wyrazu „góry”
- oglądanie przedmiotów charakterystycznych dla tego regionu
- „Wspinaczka górska”- zabawa ruchowa. Jesteśmy w górach, wspinamy się wysoko (kolana unosimy wysoko w górę), idziemy ciężko pod górę. Jesteśmy na szczycie. Rozglądamy się dookoła, w lewo, wprawo, jeszcze raz. Schodzimy na paluszkach w dół.
- „Oddychamy czystym powietrzem” – zabawa artykulacyjna
- Wykonanie zainscenizowanego telefonu na Pogotowie Ratunkowe. Przypomnienie numerów alarmowych. Utrwalenie jakie informacje powinny znaleźć się w meldunku: imię i nazwisko zgłaszającego, miejsce wypadku, rodzaj wypadku, kto jest poszkodowany, jaki jest stan poszkodowanego.
III część końcowa
6. Zabawa „Odjeżdża autobus numer…”
Nauczyciel wybiera 6 dzieci, które będą kierowcami autobusu, otrzymują one opaski z numerem pojazdu. Dzieci – pasażerowie otrzymują bilety autobusowe – kartoniki z liczbami. Pasażerowie na sygnał zajmują miejsca w odpowiednich autobusach - ustawiają się za kierowcami, nauczyciel pełni rolę kontrolera, sprawdza czy dzieci wsiadły do odpowiedniego autobusu. W czasie jazdy autobusy mijają się tak, aby nie doszło do kolizji. Na hasło Postój dzieci wysiadają z autobusu i odpoczywają. Zabawę powtarzamy, tasując bilety, zmieniając kierowców.
7. Utrwalenie wiadomości; sprawdzenie co przywieźliśmy w walizce z podróży.
8. Podziękowanie dzieciom oraz rodzicom za udział w zajęciu i wspólną zabawę.
Izabela Olechnowicz