Temat: Muzyka deszczowych kropli.
Grupa wiekowa: dzieci 4,5 -letnie
Cele ogólne:
- rozwijanie słuchu muzycznego
- rozwijanie aktywności muzyczno - ruchowej
- rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki
- rozwijanie zdolności improwizacyjnych,
- wdrażanie do reagowania na polecenia nauczycielki
Cele szczegółowe:
Dziecko potrafi:
- grać na instrumentów perkusyjnych,
- rytmicznie wyklaskiwać rytm piosenki,
- reagować na zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku
- słuchać w skupieniu piosenkę i utwór muzyczny,
- umiejętnie łączyć ruch z muzyką,
- rozpoznawać odgłosy otoczenia
Formy: słuchanie muzyki, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, rysowanie podczas słuchania utworu.
Pomoce: pianino, papierowe krople zawieszone na nitkach, gazety, instrumenty (trójkąt, drewienka, tamburyno), parasol, duże arkusze papieru, płyta CD Ekoludek dla sześciolatka cz. 1,
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
I. Część wstępna
Marsz dzieci, podskoki, bieg dookoła sali w rytm muzyki.
2. Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi „Tańczące kropelki"
Dzieci dmuchają na wycięte z papieru kropelki, zawieszone na nitkach starając się wprawić je w ruch. Akompaniament pianina jest sygnałem do swobodnego ruchu.
3. Zagadki muzyczne: rozpoznawanie odgłosów jesieni (płyta CD Ekoludek w p-lu nr 24)
4. Zabawa jesienna z gazetami - reagowanie na zmianę muzyki (płyta CD Ekoludek w p-lu nr 25)
Dzieci spacerują po sali „czytając gazetę", mną gazetę naśladując szum wiatru, przykucają i chowają głowę pod gazetę gdy pada deszcz.
5. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze „Deszczowe odgłosy"
Dzieci naśladują dźwięk padających kropel poprzez rytmiczne stukanie opuszkami palców w gazety zgodnie ze zmianami dynamicznymi (słaby deszczyk, ulewa).
6. Słuchanie piosenki „Deszczyk" (sł. Ludwik Wiszniewski, m. Maria Kaczurbina Kalendarz muzyczny w przedszkolu) śpiewanej przez nauczyciela, ilustrowanej sylwetą chłopca.
7. Rozmowa na temat piosenki
- Jaka jest pogoda? Gdzie pójdę w deszczową pogodę? Dlaczego pójdę do przedszkola?
- Co pożyczę od babci? Dlaczego potrzebny mi parasol?
8. Słuchanie piosenki ilustrowanej instrumentami perkusyjnymi
Pada, pada, deszczyk pada Deszczu już za wiele, Deszczu już za wiele. Pójdę do przedszkola, Bo mi tam weselej. Pójdę do przedszkola bo mi tam weselej. Pożycz, pożycz mi babuniu Swego parasola, Swego parasola. Chociaż deszczyk pada, Pójdę do przedszkola. Chociaż deszczyk pada, Pójdę do przedszkola. |
Trójkąt Drewienka Tamburyno Drewienka |
9. Interpretacja muzyczna piosenki z udziałem dzieci
Wybrane dzieci grają na instrumentach perkusyjnych, nauczyciel śpiewa piosenkę.
10. Marsz z jednoczesnym wyklaskiwaniem rytmu piosenki.
Zabawie towarzyszy miarowy akompaniament na pianinie.
11. Zabawa muzyczna przy piosence „Deszczyk"
Dzieci spacerują po sali przy akompaniamencie ćwierćnut. Gdy usłyszą piosenkę „Deszczyk" wszyscy „kryją się" pod ścianami.
12. Zabawa ilustracyjna do piosenki z podziałem na role
Dzieci maszerują w kole trzymając się za ręce i śpiewając piosenkę. Wybrane dzieci stoją w środku koła i grają rolę przedszkolaka i babci, która trzyma parasol.
13. Ćwiczenia słuchowe „Deszczowa muzyka" - słuchanie Preludium A-dur op.28 nr 7 Fryderyka Chopina
Dzieci leżą na dywanie i słuchają muzyki.
14. Improwizacje ruchowe „Taniec deszczowych kropelek" przy ponownym słuchaniu utworu, wczuwanie się w nastrój muzyki.
15. Ćwiczenia grafomotoryczne „Pada deszcz"
Dzieci podczas słuchania utworu rysują na kartkach krople deszczu.
16. Marsz przy akompaniamencie pianina.
17. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Opracowała Izabela Olechnowicz