Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Scenariusz zajęcia otwartego

Temat zajęć: Sport to zdrowia podstawa, a dla nas dobra zabawa.

 

13.05.2015 r

 grupa dzieci 5,6-letnich

 

Cele ogólne:

 

  • uświadomienie znaczenia ruchu dla zdrowia człowieka,
  • zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
  •  obserwacja własnego dziecka podczas  zajęć dydaktycznych
  •  Integrowanie rodziców, dzieci i nauczyciela

Cele szczegółowe:

Dziecko:

-rozumie znaczenie ruchu dla zdrowia,

-potrafi wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne, naśladując ruchy nauczycielki,

-rozwiązuje zagadki słowne,

- liczy, dodaje i odejmuje w zakresie 10

-rozpoznaje cyfry 1-10

-potrafi złożyć rysunek pocięty na części,

-samodzielnie układa zdanie złożone na temat ilustracji,

-przelicza wyrazy w zdaniu,

-współpracuje z rodzicami i rówieśnikami podczas wykonywania zabaw,

-prawidłowo reaguje na polecenia

-orientuje się na kartce papieru

-wspólnie z rodzicami wykonuje plakat

 

Metody:

a.oparte na aktywności nauczyciela:

• słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje słowne

• oglądowe: pokaz

b.oparte na aktywności dziecka:

•  czynne: metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń

• słowne: rozmowa, swobodne wypowiedzi

 

Formy:

zbiorowa, grupowa, indywidualna

 

Pomoce dydaktyczne: emblematy piłek z imieniem dziecka w 4 kolorach, maskotka tygrysa, duża sylweta chłopca, obrazki przedstawiające zasady niezdrowego i zdrowego stylu życia (wylegiwanie się w łóżku, oglądanie telewizji, gra na komputerze, poranna gimnastyka, zabawy na świeżym powietrzu, uprawianie sportu), płyta CD, 3 koperty z zadaniami, wydruki zagadek, , 4 ilustracje przedstawiające dyscypliny sportowe pocięte na części, słońce z 4 promieniami wycięte z żółtego kartonu, drabinka z papieru, kubeczki plastikowe, napisy do globalnego czytania, duży arkusz papieru, kredki, krążki .

 

 Przebieg zajęcia:

 

 Część wstępna.

 

1.             Powitanie rodziców oraz dzieci przez nauczyciela

Zaśpiewanie piosenki powitalnej pt.: „Wszyscy są, witam was”.

 

2.            Moja wizytówka

Nauczycielka rozkłada na dywanie emblematy piłek  z imionami dzieci  w czterech kolorach (czerwone, niebieskie, zielone, żółte), które posłużą potem do podziału przedszkolaków na cztery grupy. Dzieci muszą odszukać piłki ze swoim imieniem i przyczepić na bluzkę.

 

 Część główna

3.            Wprowadzenie do tematu zajęć- słuchanie opowiadania nauczyciela „Przygoda Tygryska w Sportowej Dolinie”

Nauczycielka pokazuje dzieciom kukiełkę przedstawiającą tygryska oraz dużą sylwetę smutnego chłopca i zaczyna rozmowę.

Kochane dzieci!

Nasz przyjaciel tygrysek ma pewien kłopot i postanowił poprosić nas o pomoc. Posłuchajcie, co mu się przydarzyło…

Kilka dni temu, gdy tygrysek brykał sobie po „Sportowej Dolinie”, zobaczył przechodzącego w pobliżu bardzo smutnego chłopca. (Nauczycielka przyczepia do tablicy plakat z rysunkiem chłopca ze smutną miną). Tygrysek podszedł do niego i chciał zaprosić go do zabawy, ale niestety chłopiec powiedział, że jest zmęczony, słaby i nie ma siły ani na bieganie, ani na wspinanie się na drabinki, ani nawet na zjeżdżanie ze zjeżdżalni. Jego mama dodała jeszcze, że Jaś –  bo tak miał na imię chłopiec – nie chce rano wstawać z łóżka, bardzo długo wyleguje się na kanapie, a potem cały dzień ogląda bajki w telewizji i gra w gry komputerowe. (Nauczycielka przyczepia obok rysunku chłopca trzy obrazki: dziecko leżące w łóżku, dziecko oglądające telewizję, dziecko przed komputerem).

Niestety nikt nie powiedział Jasiowi, co trzeba robić, aby być zdrowym i silnym. Dlatego Tygrysek poprosił nas o pomoc. Pomożemy mu? Urwisek przygotował dla nas kilka sportowych zadań, które schował do kolorowych kopert. Jeśli  wykonamy opisane w nich zadania, Jaś na pewno zrozumie, że sport to zdrowie. Zaczynamy!  

4.           Wykonanie  zadania z koperty nr1  

Nauczycielka odczytuje zadanie z koperty nr 1. „Poranna gimnastyka”

Drogie dzieci!

Jaś codziennie bardzo długo śpi i wyleguje się do późna w swoim łóżku, a przecież wszyscy wiedzą, że każdy dzień powinien zacząć się od porannej gimnastyki. Pokażcie Jasiowi, jak przyjemnie ćwiczy się przy muzyce.

 

„Blues aerobik” – gimnastyka przy muzyce

Po zakończeniu piosenki nauczycielka zdejmuje z tablicy obrazek przedstawiający chłopca wylegującego się na łóżku i zastępuje go rysunkiem ukazującym gimnastykujące się dziecko.

 

 

5.            Zadanie z koperty nr 2.  „Zabawy  na placu zabaw”

– rozwiązywanie zagadek słownych

 

Kochane przedszkolaki!

Jaś jest leniuszkiem i w ogóle nie wychodzi na podwórko. Zamiast bawić się z innymi dziećmi na placu zabaw, woli oglądać bajki w telewizji. A przecież na placu  zabaw jest bardzo dużo różnych zabawek i sprzętów, które mogą sprawić nam mnóstwo radości. Ciekawe czy je znacie…? Przekonamy się o tym, jeśli rozwiążecie zagadki, które dla Was przygotowałem.

Prowadząca rozkłada na podłodze dwanaście kolorowych kartek, ułożonych zagadkami do spodu. Jedna kartka to jeden krok. Wydaje instrukcję słowną: np.  dwa kroki do przodu, krok w lewo, krok do przodu. Gdy dziecko dotrze do celu, odkrywa kartkę, pod którą ukryta jest zagadka.

- po rozwiązaniu  zagadki dzieci wskazują ilustracje przedstawiającą daną zabawkę   wyszukują do niej odpowiedni  podpis, dzielą wyraz na sylaby i głoski, naśladują ruchem odpowiedz.

 

1.      To jest długi sznurek

z dwoma uchwytami,

który lubi skakać

razem z dziewczynkami.   /skakanka/

 

2.      Można wtedy

 jechać na nim,

 kiedy kręci się

 nogami.   /rower/

 

3.      Mała deseczka

na długim sznurze,

raz jesteś na dole,

raz jesteś w górze.            /huśtawka/    

 

4.      Na czym jeździsz wesoło

i kręcisz się w koło?         /karuzela/

 

Po rozwiązaniu wszystkich zagadek nauczycielka zdejmuje z tablicy obrazek przedstawiający chłopca oglądającego telewizję i zastępuje go rysunkiem ukazującym dzieci bawiące się na placu zabaw.

 

6.             Zadanie  z koperty nr 3  „Znane i lubiane dyscypliny sportowe”

 – praca w grupach .

 

Drogie dzieci!

Jaś spędza bardzo dużo czasu przed komputerem i ciągle gra w różne gry. Niestety chłopiec nie wie, że od gier komputerowych lepsze są prawdziwe zabawy na dworze i uprawianie sportu. Jeśli chcecie dowiedzieć się, jakie dyscypliny sportu, mogą uprawiać małe dzieci – takie jak wy – ułóżcie w grupach puzzle, które dla Was przygotowałem.

 

Dzieci dzielą się na grupy zgodnie z kolorami na emblematach umieszczonych na ich bluzkach. Każda grupa siada na dywanie przy kopercie w wyznaczonym kolorze. Ma za zadanie ułożyć obrazek z puzzli i powiedzieć co on przedstawia. Następnie każda z grup układa zdanie na temat swojej ilustracji. Nauczycielka kładzie na dywanie ponumerowane tarcze od 1 do 10 . Wybrana osoba z grupy przechodzi po tylu tarczach, z ilu  wyrazów składa się zdanie.

I grupa – jazda na rowerze,

II grupa – piłka nożna,

III grupa – jazda na rolkach

IV grupa – pływanie

.Po zakończeniu zabawy nauczycielka zdejmuje z tablicy obrazek przedstawiający chłopca grającego na komputerze i zastępuje go rysunkiem ukazującym dzieci uprawiające różne sporty.

 

Następnie nauczycielka mówi, dzieciom, że Jaś już wie, co należy robić, aby być zdrowym (poranna gimnastyka, zabawy na świeżym powietrzu, uprawianie sportu) i zamienia jego „smutną minę” na „uśmiech”.

 

7.            Układanie zdania z liter : Ruch to zdrowie.

 

8.            Zabawa przy muzyce poważnej z kubeczkami wg. Batti Strauss

 „ Układ muzyczno-ruchowy pizzicato z wykorzystaniem plastikowych kubeczków.

 

9.            Zabawa  „Połóż piłkę” –orientacja na kartce papieru.

Praca indywidualna na technicznej kartce A4 – układanie szablonów kolorowych piłek zgodnie z instrukcją:

- na środku połóż 1 czerwony piłkę

- w lewym górnym rogu połóż 1 niebieską piłkę

-w lewym dolnym rogu połóż 1 zielona piłkę

-w prawym górnym rogu połóż 1 żółta piłkę

-w prawym dolnym 1 białą piłkę

-na dole między zieloną, a białą piłką  połóż 1 żółtą

-na górze między niebieską, a żółtą piłką połóż 2 białe piłki

-po lewej stronie czerwonej piłki  połóż 1 żółtą

-po prawej stronie czerwonej piłki połóż 1 zieloną piłkę

 

10.       Zabawa matematyczna „Policz piłki” -dawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10

Dzieci otrzymują kartoniki z poznanymi cyframi, liczmany - piłki białe, żółte, czerwone, niebieskie, zielone

- Policz ile masz piłek,

- Jak możesz podzielić piłki? (wg koloru,),

- Ułóż białe, policz, pokaż wynik na kartoniku,

- Ułóż żółte, policz, pokaż wynik na kartoniku,

Dzieci wykonują 4 zadania na dodawanie i 4 zadania na odejmowanie np.

- Ułóż na kartoniku piłki żółte, białe i zielone , policz ile jest razem, pokaż wynik na kartoniku; ile jest piłek zielonych na Twoim kartoniku? ile białych?, ile żółtych?

- Weź 8 piłek, odsuń dwa, ile zostało, pokaż na kartoniku.

 

11.       Zabawa muzyczno-ruchowa „ Spacer cyfr”

Dziesięcioro dzieci  porusza się po dywanie w rytmie spokojnej muzyki. Każde dziecko ma na szyi emblemat z cyfrą od 1 do 10, podczas przerwy w muzyce dzieci ustawiają się w szeregu, w kolejności od 1 do 10. Następnie nauczyciel pyta: „Jaka to cyfrą: jest sąsiadką cyfry 4 i 6.” Dziecko, które ma emblemat z cyfrą 5 wychodzi  z szeregu.

 

12.          Zabawy z rodzicami z chustą animacyjną.

 „Złap przesyłkę” - grupa tworzy koło, trzymając chustę, na której położona jest piłka. Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod chustą, wyciągając ręce przez otwór. Zadaniem bawiących jest tak prowadzić piłkę, by trafiła ona do osoby pod chustą.

 

Część końcowa.

13.       Wykonanie wspólnie z rodzicami  plakatu propagującego sportowy styl życia „Ruch to zdrowie

 

 opracowanie i realizacja

Sabina Godula i Monika Gumińska

szukaj na stronie

facebook rss

PL

BezpieczneWakacje

Przedszkole Gminne w Charbrowie - Wicko

Odwiedzin:
Wszystkich: 4 591 571
Wczoraj: 1 155
Dzisiaj: 349
Online: 6
c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem