Wielkanocna gra ma formę konkursu edukacyjnego do przeprowadzenia dla całej społeczności przedszkolnej. Pomysł został zaczerpnięty z miesięcznika „Bliżej przedszkola” numer luty 2016, w którym ukazał się plakat z planszą do gry „Zbieramy pisanki”. W scenariuszu wykorzystano również pomoce dydaktyczne dostępne w miesięczniku „Bliżej przedszkola”.
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z obyczajami i tradycjami wielkanocnymi
- rozbudzanie u dzieci zainteresowania zwyczajami i sposobami świętowania w innych rodzinach;
- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i umiejętności zapamiętywania szczegółów;
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów i wyróżniania zbiorów oraz przeliczania elementów;
- wprowadzanie dzieci w umiejętność rozgrywania gier dydaktycznych
Uczestnicy |
3 przedszkolne grupy dzieci, każda ubrana w czapeczki innego koloru
|
Czas |
22 marzec 2016 roku
|
Miejsce |
sala przedszkolna
|
Pomoce |
duża plansza do gry wielkości dywanu, 3 pionki, kostka do gry, dekoracja tablicy tematycznej, |
pomoce do zadań zręcznościowych: instrumenty w kształcie jajeczek, styropianowe jajeczka, koszyczek, szarfy, piosenka „Święta, święta”, magnetofon, pojemnik z piłeczkami, klockami i jajeczkami, jajeczka „niespodzianki” wypełnione ryżem, fasolą, grochem |
|
pomoce do zadań edukacyjnych: kosz wiklinowy, koperty, ilustracje związane ze świętami wielkanocnymi, |
Gra - Zasady
1. Oznaczenia pól
· Pole czarne – cofnij się na start
· Pole z kostką do gry – masz dodatkowy rzut
· Pole z czarnymi kropkami – cofasz się do tyłu tyle pól ile kropek na polu
· Pole z pisankami - Zadania do wykonania , zawodnicy losują kopertę z kosza
· Pole z marchewką – zadania zręcznościowe, zawodnicy wykonują zadanie, które jest opisane na odwrocie marchewki
· Pole z talerzem świeżych marchewek
· Pole białe – stoisz w miejscu
2. Zawodnicy kolejno rzucają kostką i przesuwają się o wskazaną przez nią ilość pól.
3. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza dotrze na start.
4. Drużyny otrzymują dyplomy za udział oraz słodki upominek.
Pole z pisankami - Zadania do wykonania
1. Kraina wielkanocnego zajączka – zabawa doskonaląca spostrzegawczość i umiejętność koncentracji. Nauczyciel umieszcza na tablicy plakat z wielkanocnym zajączkiem. Zadaniem dzieci jest zapamiętanie jak najwięcej szczegółów. Następnie nauczyciel zasłania ilustrację, a potem zadaje dzieciom pytania i zapisuje ich odpowiedzi. Przykładowe pytania: Jakie inne zwierzątko, oprócz zajączka, znajduje się na plakacie? Ile jest na nim kwiatków? Jakie kolory farbek w pojemniczkach ma do dyspozycji zajączek? Jaki symbol znajduje się na spodenkach zajączka? Ile jajek znajduje się w koszyku? Czy na plakacie są kurczaczki?
2. Zabawa „Wielkanocny koszyczek” Wybieranie spośród różnych obrazków, tych które przedstawiają to co tradycyjnie umieszcza się w koszyczku wielkanocnym.
3. „Przygotowania wielkanocne” Opowiedz co widzisz na obrazku
4. Co do czego pasuje? – ćwiczenia klasyfikacyjne. Dzieci otrzymują ilustracje, które symbolizują tradycje wielkanocne lub bożonarodzeniowe. Zadaniem dzieci jest przyporządkowanie obrazków do odpowiednich świąt.
5. Zabawa „Pisanki” ćwiczenie spostrzegawczości. Dobieranie w pary kurczaczka i pisankę wg takiego samego wzoru
6. Ułóż puzzle Dzieci otrzymują puzzle, z których muszą ułożyć wielkanocne jajko.
Pole z marchewką – zadania zręcznościowe
1. Zagadka Święconka
Zagląda ciekawie
przez okienko – słonko.
Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/
2. Zagadka Pisanki
W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię.
3. Zagadka Wielkanoc
Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś przecież.../Wielkanoc/
4. Zagadka Baranek
Tyle w koszyczku
leży pisanek!
A pośród nich
słodki.../baranek/
5. Co się w jajku kryje? – zabawa doskonaląca słuch. potrzebne do zabawy, m.in. plastikowe pojemniczki w kształcie jajka (z zabawki typu „jajko-niespodzianka”). dziecko w odpowiedzi na zagadkę poszukuje jajeczka o takim samym brzmieniu.
6. „Zajączkowa orkiestra” instrumentacja piosenki na muzycznych jajkach.
7. „Wyścigi pisanek” zadaniem dzieci jest dmuchać w pisankę tak by trafiła do koszyczka.
8. „Szukamy pisanek” Zabawa sensoryczna . W pojemniku umieszczonych jest kilka pisanek i plastikowych klocków i piłek. Zadaniem dzieci jest wyszukać z zamkniętymi moczami pisanki, Czas szukania pisanek wyznacza utwór muzyczny.
9. „Skaczące zajączki” – podskocz 5 razy
10. „Ulubiona piosenka” – zaśpiewaj piosenkę
opracowanie:
Iza Olechnowicz, Ania Remiszewska, Ania Iwicka