SCENARIUSZ WIOSENNEJ SPARTAKIADY
dla dzieci z gr. III z Przedszkola Gminnego w Charbrowie
oraz dla dzieci z klas Ia i b z Zespołu Szkół w Wicku
Termin: 17.05.2016r./wtorek/
Miejsce: ogród przedszkolny w Przedszkolu Gminnym w Charbrowie
Czas trwania: od godz: 10.00 do 11.15
Nauczyciel prowadzący: Anna Iwicka
Uczestnicy: dzieci przedszkolne z gr. III oraz dwie klasy I ze Zespołu Szkół w Wicku
Cele:
1.Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci z wykorzystaniem zabaw i zadań
2.Wdrażanie dzieci do rywalizacji zespołowej nabywanie odporności emocjonalnej
3.Hartowanie organizmu dzieci poprzez zabawy i zawody o charakterze sportowym
4.Wdrażanie do dobrej zabawy przy współudziale starszych kolegów; pokonywanie bariery przed szkołą.
5.Wyrabianie dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych podczas pokonywania zadań
Metody:
·zabawowo - naśladowcza
·zadań stawianych
·pokaz
Formy :
·zespołowa
·z całą grupą
Pomoce dydaktyczne:
Wyznaczone pola dla trzech drużyn, chusty w 3 kolorach, 3 szarfy,9 pachołków, 3 piłki do kosza, woreczki,3 ławeczki gimnastyczne, 3 krążki plastikowe, 3 kubeczki ,3 laski , bębenek, tamburyno
Literatura:
K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”; M, J. Kołodziejowie „Wybrane zagadnienia wychowania fizycznego w nauczaniu początkowym
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Powitanie nauczycieli oraz dzieci –przedstawienie celu spotkania.
·Część wstępna:
v Marsz po obwodzie koła: we wspięciu na palcach, na pietach, z unoszeniem wysoko kolan, wymachy ramion do przodu, do tyłu, zataczanie kół ramionami
v Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zamień się na miejsce”
Opis zabawy: dzieci w parach zajmują miejsce w różnych punktach wyznaczonego trawnika, jedno dziecko z pary stoi, drugie z tyłu w przysiadzie podpartym. Na sygnał prowadzącego dzieci stojące biegają miedzy pozostałymi, na drugi sygnał wracają do pary i zamieniają się miejscami. Zabawę powtarzamy 3 razy.
· Część główna: zawody sportowe z elementem współzawodnictwa; dzieci ustawione w trzech rzędach ( kl. I A, kl. I B, przedszkolacy). Każdy zespół ubiera inny kolor chust.
Konkurencja I „Rzuć woreczek – przynieś woreczek”
Ø Opis zadania: Pierwsze dziecko z zespołu otrzymuje woreczek. Na podany sygnał biegnie, zostawia woreczek na linii mety i wraca do swojej drużyny, dając sygnał do startu następnemu zawodnikowi. Ten biegnie do linii mety, zabiera woreczek i wracając przekazuje go następnej osobie.
Konkurencja II „Bieg slalomem”
Ø Opis zadania: Na umówiony sygnał pierwszy zawodnik startuje biegnąc między pachołkami do mety i wraca w linii prostej do drużyny – startuje następne dziecko.
Konkurencja III „Tocz piłkę do mety”
Ø Opis zadania: Na podany sygnał pierwszy zawodnik w pozycji niskiej toczy piłkę do mety i z powrotem, przekazując ja następnemu dziecku.
Konkurencja IV „Tunel”
Ø Opis zadania: Dzieci w drużynach tworzą tunel ustawiając się jeden za drugim z szeroko umieszczonymi nogami. Na sygnał nauczyciela dzieci kolejno podaja sobie piłkę od początku do końca tunelu zaczynając trzymać piłkę nad głowami i podając ja sobie; następnie piłka wraca pod nogami i ostatni zawodnik wraca na początek tunelu.
Konkurencja VI „Kelnerzy”
Ø Opis zadania: Pierwszy zawodnik otrzymuje krążek z kubkiem /plastikowym/. Zadanie polega na przeniesieniu w jednej ręce tacy z kubeczkiem do mety i z powrotem, przekazanie jej następnemu koledze.
Konkurencja VII „ Skoki zajączka”
Ø Opis zadania: na trasie umieszczona jest jedna ławeczka. Zadaniem dziecka jest trzymanie się rękoma ławeczki i naprzemienne wyrzucanie nóg raz z jednej strony raz z drugiej aż do końca ławeczki i powrót do mety.
Konkurencja VIII „Tor przeszkód”
Ø Opis zadania: na każdym torze umieszczone jest kolejno szarfa, przez która trzeba przejść, laska, którą trzeba wbić w ziemię i zrobić okrążenie jednocześnie ją trzymając, przejść przez obręcz umieszczona na stojakach i piłka na której trzeba usiąść i wrócić do mety.
· Część końcowa - zabawy z chustą animacyjną:
Ø „Pod dyktando” – każda drużyna trzyma chustę, na polecenie nauczyciela wykonuje odpowiedni ruch: góra ( dzieci wysoko wspinają się na palce i unoszą chustę do góry, nisko- dzieci przykucają i kładą chustę na trawie, prawo – poruszają się w prawo, lewo – poruszają się w lewo)
Ø ”Kolorowe wycieczki” - dzieci stoją w kole, trzymają chustę. Powoli ją opuszczają, potem szybko ponoszą do góry. Nauczyciel wydaje polecenia: „Wszyscy którzy mają dziś ubrane spodnie”, „Wszystkie dziewczynki”, „Wszyscy, którzy kochają morze”. Wywołane osoby przebiegają pod chustą, zamieniając się miejscami w momencie, gdy chusta jest na najniższym położeniu.
Ø ”Buźka”- dzieci w swoich drużynach na zakończenie układają z chusty nastrój który mają po dzisiejszych zawodach ( uśmiechnięta buźka – zadowolenie, smutna buźka – smutek)
Wręczanie dyplomów i medali za zdobycie poszczególnych miejsc.
Poczęstunek i napoje dla uczestników
Opracowała: Anna Iwicka