Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
PRZEDSZKOLE GMINNE W CHARBROWIE

Odpowiedzi na pytania ze skrzynki dla rodziców.

Odpowiedzi na pytania ze skrzynki dla rodziców.

     
     
     
     

Drodzy Rodzice!

Pamiętacie jak we wrześniu zwróciliśmy się do Państwa z ofertą w zakresie poradnictwa dotyczącego wychowania i edukacji dzieci, poprzez wrzucanie do ,, Skrzynki Pytań" -  nurtujących Was problemów lub zagadnień.

Jednym z pytań , które pojawiło się w naszej ,, Skrzynce" było zapytanie dotyczące kompetencji matematycznych dzieci. Pytanie brzmiało: ,, Dlaczego dzieci boją się matematyki".

Odpowiedzi na to pytanie podjęła się P. Anna Remiszewska - nauczycielka gr. III.

 

Dlaczego dzieci boją się matematyki?

Odważnie odpowiem, że dlatego, iż my dorośli sami boimy się matematyki. Coś w tym jest, że nasze wspomnienia z edukacji matematycznej nie są najlepsze. Matematyka kojarzy nam się z niezrozumieniem, może trudnościami jakie towarzyszyły nam w czasie naszej edukacji. Wiadomości z matematyki często wydają się odległe, nie do końca zrozumiałe. A wystarczy tak naprawdę dostrzec matematykę wokół nas. Ukazać dzieciom, że jest wszędzie i wszędzie ją ćwiczyć i poznawać. Tak naprawdę nie da się od niej uciec, bo towarzyszy nam codziennie. W czasie obliczania potrzebnej do remontu tapety, liczenia oprocentowania, pieczenia ciasta… Jest wszechobecna w naszym życiu, więc istnieje prosty sposób na zrozumienie jej i pomoc w rozumieniu jej przez nasze dzieci. Należy się z nią zaprzyjaźnić, a może po prostu ją oswoić.

W tym roku w naszym przedszkolu plan roczny naszej pracy opiera się właśnie na pozytywnym wzmacnianiu edukacji matematycznej wśród najmłodszych. Dzieci mają naturalną tendencję do szukania rozwiązań, rozwiązywania zagadek, rebusów, łamigłówek. Planując naszą pracę, przystąpiliśmy do dwóch projektów matematycznych, które objęte zostały patronatem miesięcznika „Bliżej Przedszkola”. Jednym z nich jest projekt „Kreatywna matematyka”, w którym realizujemy raz w miesiącu przykładowe zadania, zaproponowane przez organizatorów. Podejmujemy szereg działań rozbudzających kreatywność, rozwijających kluczowe kompetencje matematyczne i odkrywających matematykę zupełnie z innej strony.

            Proponowane przez organizatorów projektu spotkanie z matematyką jest pełne kreatywnej współpracy dzieci. Każde podjęte działanie odkrywa matematykę, przybliża ją dzieciom i podaje w atrakcyjnej formie. W październiku w każdej grupie powstawały jesienne mandale, które pomogły zrozumieć dzieciom na czym polega układany rytm jesiennych darów. Jednocześnie dzieci miały szanse poćwiczyć segregowanie kasztanów, szyszek itp. czy przeliczania elementów w utworzonych zbiorach. Wszystko to odbywało się w atmosferze jesiennej zabawy, pełnej pozytywnych emocji.

            Drugim projektem, który również objęty jest patronatem wymienionego miesięcznika jest projekt pani Zuzanny Jastrzębskiej – Krajewskiej - #20minutdlamatematyki. Autorka programu zaznacza, iż nie tylko ważna jest edukacja systemowa, ale przede wszystkim wykorzystywanie umiejętności codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny. Ponadto pragnie zaznaczyć, że uświadamianie rodziców jest bardzo ważne. Wskazanie im ile matematyki jest wokół i jak mogą się włączać w utrwalanie kompetencji matematycznych swoich dzieci. Pani Zuzia proponuje codzienne prowadzenie zajęć z matematyki przez 20 minut, co faktycznie ma miejsce w naszych grupach przedszkolnych. Zajęcia matematyczne wykorzystują codzienne aktywności dzieci, plan dnia przedszkola. Czynność nakrywania do stołu przez dzieci może być wykorzystana do nauki matematyki, podobnie czynność mycia zębów pozwala nam wpleść naukę matematyki choćby przeliczając ilość szczoteczek, dzieląc się po dwie osoby do jednej umywalki.

            Założeniem obu projektów jest właśnie zaprzyjaźnienie się z matematyką i dostrzeganie jej wokół nas. Nie zależy nam na tym, aby przenosić jej naukę na papier. Ważne jest to, aby widzieć ją wokół i móc ją dotknąć. Stwarzać tak dzień w przedszkolu ale i też w domu, aby umieć wykorzystać codzienność do wzmacniania dziecięcych kompetencji matematycznych.

Zatem czy dzieci będą zaprzyjaźniały się z matematyką zależy również od Was drodzy rodzice. Wy jesteście pierwszymi nauczycielami waszych dzieci. Warto abyście szukali jej w codzienności, wzmacniali dzieci w jej poznawaniu. Z naszej strony zachęcamy Was do poszukania informacji o wymienionych projektach, a także odwiedzenia profilów pani Zuzanny na Facebooku i Instagramie, gdzie podaje mnóstwo wiedzy wspierając nauczycieli i rodziców.

 

 

c) 2007-2024 przedszkolecharbrowo.pl
Ta strona może korzystać z Cookies.
OK, rozumiem